VANDAAG 20% EXTRA KORTING + GRATIS LEGGING  

0

Jouw winkelmandje is leeg

Combineer krachttraining met cardio!

03 november 2020

Combineer krachttraining met cardio!

Kracht en cardio voor het snelste resultaat!

Wanneer je een stevig en strak lichaam wil, is sporten essentieel. Cardio is onmisbaar om calorieën te verbranden, maar spierverstevigende oefeningen zijn minstens zo belangrijk. Krachttraining dus!

Met krachttraining bouw je extra spierweefsel op, waardoor je sneller calorieën en vet verbrandt, ook als je daarna op de bank ploft (zonder chips of chocola ;)). Een ander voordeel van meer spierweefsel is dat het je stofwisseling versnelt. En natuurlijk doet het wonderen voor je shape. Een kilo spier ziet er immers heel anders uit dan een kilo vet...

Wanneer je bezig bent om af te vallen, is het dus aan te raden om zowel cardio als krachttraining te doen. 

Wat is cardiotraining?

Met cardiotraining verbrand je energie (koolhydraten en vetten). Daardoor verbrand je calorieën en verlies je gewicht. Met cardio ontwikkel je niet veel extra spierweefsel, wat bij krachttraining wel het geval is.

Cardiotraining heeft een positief effect op je bloedvaten. Wanneer je aan cardiotraining doet, worden je bloedvaten onder een hogere druk gezet, omdat er meer bloed door de aders wordt gepompt. Hierdoor verbetert de kwaliteit van de bloedvaten en vaatwanden en kan het in de toekomst beter de bloeddruk reguleren. Door sterkere bloedvaten neemt het risico op hart- en vaatziekten af. Je hart is sterker en hierdoor is de kans kleiner op een hartaanval of een beroerte. En door geregeld aan cardio te doen voel je je algeheel fitter. Een hele mooie bijkomstigheid!

Voorbeelden van cardiotraining zijn onder andere wandelen, zwemmen, hardlopen, roeien, touwtjespringen of fietsen.

Kenmerken & voordelen krachtsport en spierverstevigende oefeningen

Spierverstevigende oefeningen kunnen een positief effect hebben op iedereen. Dit geldt in het bijzonder voor mensen met gezondheidsproblemen zoals artritis of hartkwalen.

Wanneer je regelmatig aan krachttraining doet zorgt dit ervoor dat je een fitter, sterker en strakker lichaam krijgt. Maar dat zijn niet alle voordelen van krachttraining.

Na een training verbrandt je nog tot 48 uur calorieën. Je spierweefsel ontwikkelt zich en dat is positief, want iedere kilo spierweefsel verbruikt in rust al 100 kilocalorieën per dag.

Krachttraining heeft daarnaast ook een positieve invloed op je humeur. Dat komt omdat krachttraining het endorfineniveau in je lichaam verhoogt. Endorfine is een neurotransmitter en werkt als een natuurlijke feel good drug. Het lichaam maakt de endorfine zelf aan en het verbetert zo je gemoedstoestand. 

En tenslotte… krachttraining kan je helpen om beter te slapen! En na een goede slaap voelt iedereen zich beter en fitter, en kan je meer aan. Kom maar op met die nieuwe dag!

Hoe kan je cardio en krachttraining combineren?

Je kunt jouw workout als volgt indelen: 

  • Doe cardio als warming up (marcheren op de plaats, jumps, steps)
  • Focus op spierverstevigende oefeningen met onze Booty-Bands™, Booty-Band PRO™ of de Booty-Bar®
  • Doe afzonderlijke cardio-oefeningen of aparte cardio-sessies (wandelen, hardlopen, fietsen of touwtjespringen)
  • Gevolgd door een cooling down (stretchen van spieren)

Let erop dat je je kracht en energie verdeelt. Besteed maximaal 10 minuten aan de warming up. Doe na de krachttraining ongeveer 15 tot 20 minuten cardio om daarna af te sluiten met een korte cooling down. Op deze manier verdeel je cardio en kracht perfect over één training, en zul je op beide gebieden maximaal resultaat behalen. 

Dus… wanneer je de producten van Booty-Bands.nl met een cardiotraining (bijvoorbeeld met ons springtouw) combineert, boek je binnen no time goede resultaten. Combineer dat dan ook nog eens met gezonde voeding en je zult versteld staan van hoe hard het gaat!