VANDAAG 20% EXTRA KORTING + GRATIS LEGGING  

0

Jouw winkelmandje is leeg

Wie het dieet past... trekke ‘m aan!

17 november 2020

Booty-bands.nl Blog over voeding

Wat is het beste dieet om mee af te vallen?

Heb je eerder geprobeerd om af te vallen? Dan heb je waarschijnlijk al verschillende diëten gevolgd. Vaak op aanraden van een vriendin, een bekende Nederlander of een andere influencer. Daarbij heb je vast gemerkt dat niet elk dieet succesvol was – ook al werkte dat zo goed bij jouw vriendin, of leek het zo makkelijk. Maar hoe weet je nu wat het beste dieet voor jou is? Lees hier onze tips!

De populairste diëten op een rijtje

De afgelopen decennia zijn er al flink wat diëten de revue gepasseerd. Er zijn echter een paar die een blijvertje lijken… Hier vind je een paar op een rijtje. Welke spreekt jou het meeste aan? 

Koolhydraatarm of vetarm

Zo is een koolhydraatarm dieet al een tijdje booming, maar dat geldt ook voor vetarme diëten. Ironisch genoeg zijn deze twee diëten juist elkaars tegenovergestelde! Met het keto dieet eet je bijvoorbeeld maximaal 20 tot 40 gram koolhydraten per dag, en ontzettend veel vet. Vetarme diëten hebben juist vet uit de voeding verbannen, met de gedachte dat vet eten tot een vet lijf leidt. 

Calorieën tellen

Oud, maar goud: je calorieën bijhouden met een app. Je voert hierin in wat je hebt gegeten en gedronken, en afvallen wordt een formule. Heel betrouwbaar, maar alleen als je echt precies bijhoudt wat er in je mond verdwijnt en alles op de gram nauwkeurig afmeet. Een scheutje olie mag dan weinig lijken, dit kan zomaar 150 calorieën bevatten… Of wat dacht je van een lekker wijntje, dat snel een halve fles wordt zonder dat je het doorhebt. Oepsie! Meten is weten dus. 

Intermittent Fasting

Het grootste deel van de dag vasten wordt steeds populairder. Dit is erg makkelijk om te doen; je ‘mag’ immers alles eten, alleen ben je gebonden aan een tijdsslot van bijvoorbeeld zes uurtjes. Het is even doorbijten in het begin, en je moet aan de honger wennen. Maar veel mensen merken dat hun eetlust wat minder wordt, wat het afvallen mentaal makkelijker maakt. 

Whole foods plant based

Veganisme is hot tegenwoordig – maar het hoeft niet per se gezonder te zijn natuurlijk. Oreo’s en wodka zijn bijvoorbeeld ook vegan maar deze zijn nou niet echt super voor je lijn. Wanneer je vooral onbewerkte plantaardige producten eet, kan dit leiden tot gewichtsverlies en een verbeterde gezondheid. Zulke producten – zoals allerlei groenten - bevatten namelijk doorgaans veel vezels en voedingsstoffen, maar weinig calorieën per 100 gram. 

Het beste dieet voor jou?

Wat voor jou het meest effectieve dieet is, is het dieet dat bij jou past. Je wilt het namelijk lang kunnen volhouden én er niet ongezonder van worden. Laat je dus niet verleiden tot een onzindieet waarbij je veel te weinig calorieën eet of steeds hetzelfde moet eten. Dat is niet goed voor je lijf of je geest. Je wil er natuurlijk ook nog happy bij blijven!

Het liefst pas je je huidige voeding aan en maak je het slanker én gezonder. Eet minder of geen vlees, schrap suiker en let op je calorieën. Sommige mensen reageren beter op koolhydraatarm of juist op minder vet eten, dus je kunt dit voor jezelf uitproberen. 

Eten en bewegen

Sporten helpt natuurlijk om extra calorieën te burnen. Zorg dus voor genoeg beweging, of dit nu een extra wandelingetje is elke dag, of onze lekkere calorieën killende work-outs. Maar wist je dat de meeste mensen na het sporten juist méér eten dan ze verbranden? Let er dus op dat je niet te veel eet na een work-out. Drink bijvoorbeeld eerst een paar glazen water en eet een appeltje, voordat je ineens een pizza of zak chips in je hand hebt. 

Keep it real!

Een laatste tip: houd het wel realistisch! Eten en bewegen moet geen strijd worden: het is je vriend, niet je vijand. Pak je voeding aan in kleine stapjes en kijk steeds hoe je daarop reageert. Eet bijvoorbeeld eerst een week of twee geen snoep meer, en de volgende week ga je voor meer groenten en minder vlees of koolhydraten. Elke keer als je voelt dat het een natuurlijke gewoonte voor je is geworden, heb je weer ruimte voor een nieuw stapje. Vraag dus niet te veel van jezelf, je hebt het waarschijnlijk al druk genoeg!